Omdesign av en LMS plattform.

Utmaning

Detta var en praktik (LIA) på företaget GRADE AB.
GRADE är ett företag på ca 40 medarbetare uppdelade på 2 kontor: Lund och Stockholm och som erbjuder en plattform som fokuserar på att mäta och höja medarbetares engagemang. Plattformen innehåller fyra delar: Engage, Talent, Learning och Analytics. Källa: https://www.grade.com

Mitt uppdrag var att försöka designa bättre användarupplevelse på Mitt lärande sidan med tillhörande undersidor och kort, vilka är en del av Talent (ett Learning Management System) och används av både Grades anställda och deras kunder. Användare skall kunna enkelt skanna av sidan, hitta allt de behöver, se sin progress och kurser/program och dess innehåll samt på ett enkelt sätt evaluera och prioritera det de ska göra.
Jag arbetade i ett team med två systemutvecklare och en VD som dessutom var min handledare.
Tid: 8 veckor



Lösning

Slutprototypen som jag kom fram till inkluderade:

  1. En mer användarvänlig progressbar som visar alla/avslutade/påbörjade/nya kurser och som dessutom fungerar som en del av navigation där man genom att klicka på en lämplig länk skulle kunna ta sig till en motsvarande sida.
  2. En kalender som visar kommande kurser man har anmält sig till med möjlighet att klicka på dessa kurser och flytta sig dit.
  3. Ändrade namn på några av navigeringsknapparna samt helt nytt utseende på navigeringsområdet där jag lagt till en knapp ”fler filter” där man skulle få möjlighet att sortera kurser efter t.ex kurstyp, status, kategori eller slutdatum.
  4. Möjlighet att byta mellan list- och kortvy.
  5. Programsida (förutbestämd kursordning) med ett element av gamification där jag gör kurser, som man inte kan gå innan man avklarat den föregående kurs, suddiga och inte klickbara men ändå läsbara så att man kan se vad som kommer komma.
  6. Har lagt till ett steg i flödet för att kunna lägga om riktningen beroende på vad man vill göra härnäst.


Process

en printskrin som visar en before bild

Research


Jag började med att noggrant undersöka plattformen för att förstå dess funktionalitet. Dessutom tog jag del i ett Onboardingprogram som är byggt med samma verktyg som alla kunder använder, vilket gav mig en möjlighet att uppleva allt med användarögon och att få bättre kompetens om plattformen.Jag läste också om andra LMS plattformen och gjorde konkurrentanalys. Ytterligare läste jag om online learning, om inlärningsprocess hos vuxna och gamification och designtrender.


schema med kommentarer

Intervjuer


Jag genomförde 5 interna och 4 externa intervjuer för att få höra om erfarenhet och förväntningar från Grades sida samt för att få veta hur kunder upplever sidan. När jag var färdig med intervjuerna insåg jag att det fattades ett perspektiv från slutanvändares sida därför bad jag mina vänner och familjemedlemmar att ställa upp och besvara några frågor.


papper och penna skisser

Key findings


Efter genomförda intervjuer började jag se något mönster i det hur användare brukar söka information, vilka detaljer förvirrar dem, vad som är otydligt samt i önskemål gällande plattformens funktionalitet.

  1. Ikoner på kort har ingen direkt mening.
  2. Den runda progressbaren är abstrakt.
  3. Man vill klicka lite var som helst på ett kort för att komma in.
  4. Inkonsekventa och svåra att använda bilder.
  5. Man brukar använda blåa navigeringsknappar samt sökord för att hitta kurser.
  6. Viktigt att på något sätt skilja mellan korten.


den första prototypen

Målgrupp


Efter intervjuerna fördelade jag användare i två huvudkategorier:
  1. Superanvändare som vanligtvis är en administratör/konsult och som är väl insatta i hur allt är byggd och fungerar. De brukar ha betydligt fler kurser som de behöver på något sätt sortera och testa än den andra användargruppen och behöver därför en mer avancerad sökfunktion och en listvy för att ha en snabbare och enklare överblick över sina kurser.
  2. Slutanvändare är en annan grupp som består av alla anställda som ska använda plattformen för att go kurser som antingen är obligatoriska eller frivilliga. De brukar ha färre kurser i sitt lärande (det beror självklart på vartdera företag). Slutanvändare vill se sina kurser, sin progress, läsa av information de behöver för att snabbt fatta beslut vad de vill fortsätta med eller se vad de skall prioritera för stunden.

Slutsatser

Detta var en lärörik period. Jag har lärt mig mycket om användarinervjuer och tester, om användarresor, har blivit bättre på att planera min tid och på att kommunisera mina idéer till andra.

Några kommentarer från en av kunderna (Lund universitet):
"Snygg och trevlig sida med bra överblick."
"Gillar listan, bra om man har många aktiviteter. Lätt att sortera efter rubriker. Stor igenkänning i gränssnittet."
"Gillar ringen, enkelt och snyggt."



Other cases