Informationsarkitektur

Utmaning

Detta var en individuel skoluppgift i kursen Informationsarchitektur som handlade om att hitta brister som kan förbätras och att skapa ett bättre informationssystem.

För uppgiften valde jag webbsidan Vitaminvaruhuset.se som är en nätbutik som säljer hälsokost, kosttillskott, hud- och kroppsvårdsprodukter samt kosmetika. Verksamheten har funnits sedan 2003. Under 2011 togs den över av Apotea AB.
Source: Vitaminvaruhuset.se






Lösning

Efter genomförd research och card sorting skapade jag prototypen som inkluderade:

  1. Tydligare navbar. Jag flyttade alla klickbara menyer till navbaren och alla huvudkategorierna finns kvar på vänstersidan.
  2. Jag kom fram med 9 huvudkategorier.
  3. Tydligare footern vilket hjälper att snabbare hitta information. Dessutom all kontaktinformation är tillgängligt direkt just nu så användare behover inte klicka någonstans för att för tag i den.
  4. Jag lagt också till ikoner för mer ”interaktiv” och inkluderande känsla.
  5. Jag tog också bort allt informationsöverflöd som var på vänstra sida för att låta användare antingen göra det de är ute efter eller bläddra genom kampanjvaror.


Process

Design thinking process Empathize

Konkurrensanalys


Jag tittade på 4 webbsidor som säljer likadana produkter. Jag kollade taxonomi och kategorier och det visade sig att alla webbsidor har likadana kategorier som är varumärken och erbjudanden. En stor skillnad uppstår dock när det kommer till du huvudkategorierna. De konkurrentsidorna har mellan 4 och 8 huvudkategorier medan Vitaminvaruhuset har 28 vilket är en jättelång lista som kan resultera i beslutångest och längre tid till beslut hos användare.


Design thinking process Empathize

Webbsidans analys


  1. Fri frakt, låga priser och snabba leveranser (markerade i rött) ligger i något som liknar en navbar och ser ut som en del av navigation i likhet med varukorgen och till kassan knapp vilket är missledande.
  2. Information i Footer verkade vara rörigt och gav ”för mycket” känsla. Frakt & leverans och Betalning finns under två kategorierna. Kontakta oss och Om oss är i princip samma sida osv. Samma är med Logga in/Skapa konto och Mina uppgifter.
  3. Jag studerade filtret på sidan och kom på att det ibland kan vara förvirrande och missledande samt även lyfta starka känslor. Sex&lust kategori är ett exempel på detta där man kan filtrera efter barn/vuxen där barn inte hör hemma i detta sammanhäng. Ytterligare exempel är om man väljer filtrera efter verksamt ämne i samma Sex&lust kategorin dyker plötsligt upp många vitaminer som man förväntas välja emellan vilket också är förvirrande i detta sammanhang. Samma förvirrande reaktioner uppstår när man till exempel tittar på Hjärta&Härl och Omega 3& fettsyror kategorierna som visar likadant urval av produkter.
  4. Prenumerationer och Prenumerera på vårt nyhetsbrev ser likadana ut och betyder exakt samma sak för användare men om man gräver djupare har dessa helt annorlunda mening hos Vitaminvaruhuset. Prenumerationer betyder att man kan beställa automatiskt återkommande leverans av valda produkter som en kan få varje månad, varannan månad eller varje kvartal, medan Prenumerera på vårt nyhetsbrev betyder det som man i allmänhet förväntar sig: ett nyhetsbrev med erbjudanden och bästa priser. (enligt 6 av 6 tillfrågade)


UX design prototype sketching

Card sorting


För att testa menyn har jag valt att göra card sorting eftersom det är ett snabb och simpelt sätt att få en glimt av hur användare kategoriserar och grupperar information. Testpersoner visste inte vad det var för produkt eftersom jag inte ville på något sätt styra deras tankar. Dessutom bad jag dem att namnge de grupperna de hade efter sorteringen. Resultat som jag fått visade huvudkategorier som var tydliga för alla 6 testpersoner. Du grupperade likadana produkter under likadana namn vilka var olika variationer av: Intim/sex; Mat&dryck; Vitaminer&mineraler, Skönhet och Träning/Viktminskning. De flesta var osäkra vart skulle de placera ”säker ute”, ”bakning” eller ”batterier”. De flesta förutom en placerade omega 3 och fettsyror tillsammans med vitaminer&mineraler. Et annat intressant resultat var att testpersonerna såg olika hälsorelaterade besvär som helhet som t.ex bett&stick, minnesbesvär eller allergi.


Tree test


Efter genomförd card sorting sorterade jag allt och skapade en ny Informationsarkitektur. För att testa den nya IAn genomförde jag ett tree test. Dess gratis version tillåt endast två uppgifter plus några frågor efter. Jag hade en ide att testa de kategorierna som var de svåraste att ha kategoriserad när jag körde card sorting: vitaminer, kosttillskott och detox. Dessutom hade jag en ide att lägga till en kategori som skulle heta ”superfoods” vilket är ett ganska vanligt begrepp som förekommer ofta på många webbsidor som säljer hälsorelaterade produkter. Detta ville jag också testa i mitt tree test.

Jag förstår att 6 deltagare i både card sorting och tree testet är ett väldigt litet urval men jag ska tolka de resultaten jag har och dra slutsatser utifrån det jag hade tillgång till. I verkligheten skulle jag ha rekryterat fler för att få en tydligare bild.

Jag var ganska nöjd med den andra delen av testet där jag frågade om superfoods och detox. De flesta kännde till begreppet och skulle ha letat efter superfoods i antingen Kosttillskott eller Livsmedel. Jag tänkte likadant och skulle placera den i båda kategorierna för att ge användare bättre chans att hitta den.
När det gäller detox hade jag placerat den i Träning och Viktkontroll kategori vilket visade sig var fel, därför flyttades den kategorin till Hälsa. Om jag hade fler resultat som visade Kosttillskot hade jag placerat den i båda kategorierna.

Other cases